hit counter

Het onbekende tegemoet (interview deel 2/3)

Het onbekende tegemoet (interview deel 2/3)
4 years ago Comments Off on Het onbekende tegemoet (interview deel 2/3)
Posted in: Nieuws

In het vorige interview vertelt Maarten Hendriks wat de eerste jaren voor worsteling was om het Little Mountain-concept boven water te houden. In het tweede deel van dit drieluik doet hij uit de doeken hoe hij, gesteund door de juiste mensen, ervoor wil zorgen de formule rendabel en duurzaam te maken. Eens en voor altijd.

In de bestaande vorm was Little Mountain idealistisch, maar niet realistisch. Maarten denkt dan terug aan 2011: “Het was erg dubbel. Hoewel ik wist dat we iets met veel waarde hadden opgetuigd, werd dat nooit uitbetaald. Sterker nog, elke euro omzet die ikzelf als ontwerper binnenhaalde, stak ik in Little Mountain om het draaiende te houden. Ondanks alle betrokkenheid en inzet van de mountaineers, ontstond niet de ruimte om door te pakken. Maar er was wel een omgeving gecreëerd waar die samenwerking tussen startende, creatieve ondernemers plaatsvond. De mensen en hun netwerk groeiden en Maarten wist: “We hebben iets waardevols in handen.”

Maarten zocht daarover contact met Willie de Groot, directeur Bijzondere Projecten Trudo. Willie bood aan om te helpen: “Wat is nou precies de kracht van Little Mountain? Als je wilt, gaan we dat komend jaar onderzoeken. Ondertussen ga je door op jouw manier en bouwen we samen verder aan deze plek.”

“Ik heb deze kans met twee handen aangepakt.”

“Ik heb deze kans met twee handen aangepakt”, vertelt Maarten. “Voor mij was het stoppen of doorgaan. Bij stoppen zou ik verdergaan met mijn eigen bedrijf als ontwerper, óf ik kan onderzoek doen naar iets waar toekomst inzit; naar antwoorden op de vraagstukken waar ik zelf tegenaan liep. Vanzelfsprekend koos ik voor dat laatste. Willie heeft onderzoeksadviseur Leo van Loon van PopVox benaderd. Leo, Sietske Aussems van Trudo en ik hebben het Little Mountain-netwerk in kaart gebracht en zijn samen langs alle stakeholders gegaan. Op de man af vroegen we wat het hen waard is als creatieve starters zichzelf verduurzamen en zo waarde toevoegen aan de regionale economie?”

“Er was draagvlak, maar wie staat als eerste op om zijn schouders eronder te zetten?”

Iedere stakeholder – toegewijde bedrijven en organisaties als Philips, Rabobank, gemeente Eindhoven, de TU/e etc. –  vond het helemaal geweldig wat Little Mountain deed. Een belangrijke conclusie, maar dan heb je nog geen commitment. “Tijdens een presentatie hebben we de uitspraken van alle individuen in groepsverband teruggekoppeld. Er was draagvlak, maar wie staat als eerste op om zijn schouders eronder te zetten om het Little Mountain-concept te verduurzamen?” De eerste die daad bij woord voegde, was Jos Rooijakkers van de Rabobank. Ruud van Iwaarden, Brainport Development, verkondigde daarna luid: “Vijf jaar geleden zei ik al tegen Maarten dat ie knettergek was. En nu zit ik hier met deze mensen, de onderzoeksresultaten en het feit dat Little Mountain nog steeds bestaat. Maarten heeft daarmee bewezen dat Little Mountain bestaansrecht heeft.” Vanaf dat moment heeft Ruud zich sterk gemaakt voor de doorontwikkeling van Little Mountain.

En zo ging het rollen voor deze unieke incubator. En hard ook: begin 2013 lag er een goedgekeurd business plan op tafel waarin de toekomst van Little Mountain werd beschreven. In het derde en laatste deel daarover meer.

Lees ook deel 1: Het ontstaan van Little Mountain